Проблеми особистості в сучасному світі. Особливості композиції твору.



 Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Особливості композиції твору. Виразне читання №2. 
Мета:
·        продовжити роботу з повістю Ніни Бічуї; допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст твору, значення морального вибору в житті; навчати аналізувати вчинки персонажів, удосконалювати навички аналізу художнього твору, переказу епічних творів, їх коментування, висловлення своєї думки щодо прочитаного, творчо підходити до роботи з художньою літературою.
·         розвивати організаторські здібності, лідерство, пам'ять, логічне мислення, мовлення, уяву, вміння переказувати тексти, необхідність раціоналізаторської і творчої діяльності, створювати ситуації зацікавленості та позитивні емоції по відношенню до навчальної діяльності.
·        виховувати почуття відповідальності, товариськості, вміння розрізняти добро і зло, почуття гуманізму, милосердя, толерантності у ставленні до інших людей, сприяти естетичному вихованню учнів, формуванню творчої, працелюбної особистості.




Епіграф: Ніна Бічуя –  «королева жіночої прози». Її твори пронизані глибоким психологізмом та інтелектуальною напругою, а саме письмо – вишукане й елегантне. Валерій Шевчук


ХІД УРОКУ
.

Ніна Бічуя –  «королева жіночої прози». Її твори пронизані глибоким психологізмом та інтелектуальною напругою, а саме письмо – вишукане й елегантне. Валерій Шевчук
Скажіть, у чому психологізм даного твору?
«Шпага Славка Беркути» – психологічно складана і правдива книга, в яку поринаєш з головою, у чиїй вишуканій мові купаєшся, а образи і метафори хочеться смакувати... А ще про цю книгу потрібно говорити, нею прагнеш ділитися і з молодшими, і з однолітками, і зі старшим поколінням.
І чим більше думаєш про цю книгу, чим більше повертаєшся, тим чіткіше розумієш, що ось вона – психологічна проза, яка не старіє, і може стати ліками від самотності і відповіддю на найважливіші у будь-якому віці запитання: «Хто ти є? Чого вартий? І чи маєш сили шукати свій правдивий шлях у житті, а тоді йти по ньому?».

Світ письменниці особливий, бо це духовний світ людини, де постійно ведеться боротьба між добром і злом, де творяться дива, які ніхто не помічає. Авторка вміщує велетенських обсяг проблем і моральних виборів. Які із цих, на вашу думку, проблеми порушено у творі?
·        дорослішання дітей;
·         самотність людини;
·         відсутність повноцінного спілкування з дорослими;
·         підлість і відкритість;
·         жорстокість молоді, ставлення до братів менших — тварин;
·        віра у свій талант;
·        стосунки в середовищі дітей;
·         самовдосконалення й самореалізація дитини;
·         Відповідальність людини за свої вчинки;
·         дружба в житті людини;
·         призначення людини на землі;
·        формування характеру підлітків;
·        протистояння брехні і правди.
1.      Проблемне питання
Назвіть проблему, яка вас найбільше схвилювала. Чому?
(Проблема виховання дітей у родинах)

2.       Робота з таблицею.
— Яких помилок припустилися дорослі, рідні наших героїв- підлітків? Заповніть таблицю. Зробіть висновок.
Тато Юлька
Тато Юлька любить своє місто, захоплений його давньою історією, написав навіть книжку. Але в ній використав без дозволу чужі матеріали, відкриття, видаючи їх за свої знахідки
Товариш по роботі Славкового тата Комарин
Механік Комарин недостатньо добре оглянув літак перед польотом, і з ним трапилася авіакатастрофа. Загинув другий пілот, а батька Славка довго не могли розшукати. Комарин намагався знайти собі виправдання, уживав алкоголь
Батько Стефка
Не дбав про родину, пиячив, діти залишилися бездоглядні
Висновок. Дітям було соромно за дорослих. Вони розчаровані. Юлько та Стефко навіть стали злими в ставленні до інших

3.      Аналіз твору
Хто з вас скаже, що означає жовтий колір в природі? (Жовтий колір означає «Увага»). На ваших столах лежать жовті конверти, і у вас є кілька хвилин на те, щоб зробити паспорт твору.
      Чому повість має таку назву? (Зброя немає своєї волі, вона не несе відповідальності, у чиїх руках опиняється, і чи буде використана на добру чи на лиху справу. Зброя може захистити, а може вбити: так само і слово може зцілити і підтримати, а може зганьбити і знищити. І тільки людині вирішувати, як вчинити, а тоді відповідати за свої вчинки перед собою й світом).
      Твір має своєрідне обрамлення. Яке саме, яке символічне навантаження несе? (Твір починається лапатим снігом, який укриває місто, і закінчується так само снігопадом. На чистому сніговому полотні кожен пише своє життя, й у тому усі ми рівні і вільні у виборі – герої книги і люди з будь-якого часу. І я всім серцем вірю, що історії життя, які ми напишемо, будуть гідні талановитої оповіді, яка колись допоможе жити іншим.)
1.      Тема: зображення становлення життя підлітків, протистояння підлості й порядності, виховання відповідальності за себе та інших./ Розповідь про чотирьох розумних підлітків, зі своєю думкою, на чию долю вже випадали випробування. Всі вони особистості, розвинені, по-своєму талановиті, які шукають свій шлях у житті.

2.      Ідея: уславлення загальнолюдських цінностей, засудження гордості, підлості; характер гартується в боротьбі з життєвими труднощами справжньої особистості./пошук свого шляху в житті
3.      Жанр: психологічна повість
4.      Композиція
Експозиція: Пізнання ціни дружби.
Зав’язка: Знайомство з головними героями повісті.
Розвиток дії: Навчання та захоплення Славка, Юлька, Стефка та Лілі.
Кульмінація: шкільний суд над Славком Беркутою, вирок – підтримка класу +байдужіть Юлька.
Розв’язка:
Усе ніби так просто, так гарно. Як у казці. Судили — вибачили — помилилися…
5.      Сюжетні лінії: Юлько – Славко        Юлько – Лілі
6.      Місце, час дії: Львів, зима.
Які стосунки були між дітьми та батьками в родинах?
Яка проблема була у Ващуків?( їхній син –виховний найкраще, але немає права на вільний розвиток)  Беркути? ( виховання дитини, яка зможе боротися за себе) Вуса? (виховує вулиця, батьки не займаються ним)

1.      Виразне читання тексту «Суд»
    — На чиєму ви боці в суперечці Юлька й Славка? Чому?
    — Хто з класу виявився найрішучішим і найдієвішим, на ділі довів Славкові свою дружбу?
    — Чому Славко мовчав на «суді», не виправдовувався?
    — Як ви ставитеся до подібних шкільних «судів»?
    — Чому трапилася прикра помилка та як вона була виправлена?
    — Хто з дорослих підтримав Славка, а хто — ні? Чому?


ВИКОНАЙ ОДНЕ ЗАВДАННЯ:
·        підготувати рекламу до твору (буклет, проект)
·        написати поради батькам щодо виховання дітей


Немає коментарів:

Дописати коментар

I)