Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Особливості композиції твору. Виразне читання №2.
Мета:
·
продовжити роботу з повістю Ніни Бічуї; допомогти
учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст твору, значення морального вибору
в житті; навчати аналізувати вчинки персонажів, удосконалювати
навички аналізу художнього твору, переказу епічних творів, їх коментування,
висловлення своєї думки щодо прочитаного, творчо підходити до роботи з
художньою літературою.
·
розвивати організаторські здібності,
лідерство, пам'ять, логічне мислення, мовлення, уяву, вміння переказувати
тексти, необхідність раціоналізаторської і творчої діяльності, створювати ситуації
зацікавленості та позитивні емоції по відношенню до навчальної діяльності.
·
виховувати почуття відповідальності,
товариськості, вміння розрізняти добро і зло, почуття гуманізму, милосердя,
толерантності у ставленні до інших людей, сприяти естетичному вихованню учнів, формуванню творчої,
працелюбної особистості.
Епіграф: Ніна Бічуя – «королева жіночої прози». Її твори пронизані
глибоким психологізмом та інтелектуальною напругою, а саме письмо – вишукане й
елегантне. Валерій Шевчук
ХІД УРОКУ
.
Ніна Бічуя –
«королева жіночої прози». Її твори пронизані глибоким психологізмом та
інтелектуальною напругою, а саме письмо – вишукане й елегантне. Валерій
Шевчук
Скажіть, у чому
психологізм даного твору?
«Шпага Славка Беркути» – психологічно складана і правдива книга, в яку поринаєш
з головою, у чиїй вишуканій мові купаєшся, а образи і метафори хочеться
смакувати... А ще про цю книгу потрібно говорити, нею прагнеш ділитися і з
молодшими, і з однолітками, і зі старшим поколінням.
І чим
більше думаєш про цю книгу, чим більше повертаєшся, тим чіткіше розумієш, що
ось вона – психологічна проза, яка не старіє, і може стати ліками від
самотності і відповіддю на найважливіші у будь-якому віці запитання: «Хто ти є?
Чого вартий? І чи маєш сили шукати свій правдивий шлях у житті, а тоді йти по
ньому?».
Світ письменниці особливий, бо це духовний світ людини, де постійно
ведеться боротьба між добром і злом, де творяться дива, які ніхто не помічає.
Авторка вміщує велетенських обсяг проблем і моральних виборів. Які із цих, на
вашу думку, проблеми порушено у творі?
·
дорослішання дітей;
·
самотність людини;
·
відсутність повноцінного спілкування з
дорослими;
·
підлість і відкритість;
·
жорстокість молоді, ставлення до братів менших
— тварин;
·
віра у свій талант;
·
стосунки в середовищі дітей;
·
самовдосконалення й самореалізація дитини;
·
Відповідальність людини за свої вчинки;
·
дружба
в житті людини;
·
призначення людини на землі;
·
формування характеру підлітків;
·
протистояння брехні і правди.
1. Проблемне питання
Назвіть
проблему, яка вас найбільше схвилювала. Чому?
(Проблема
виховання дітей у родинах)
2.
Робота з таблицею.
— Яких помилок припустилися дорослі, рідні наших героїв- підлітків?
Заповніть таблицю. Зробіть висновок.
Тато Юлька
|
Тато Юлька любить
своє місто, захоплений його давньою історією, написав навіть книжку. Але в
ній використав без дозволу чужі матеріали, відкриття, видаючи їх за свої
знахідки
|
Товариш по роботі
Славкового тата Комарин
|
Механік Комарин
недостатньо добре оглянув літак перед польотом, і з ним трапилася
авіакатастрофа. Загинув другий пілот, а батька Славка довго не могли розшукати.
Комарин намагався знайти собі виправдання, уживав алкоголь
|
Батько Стефка
|
Не дбав про родину,
пиячив, діти залишилися бездоглядні
|
Висновок. Дітям було
соромно за дорослих. Вони розчаровані. Юлько та Стефко навіть стали злими в
ставленні до інших
|
3.
Аналіз твору
Хто
з вас скаже, що означає жовтий колір в природі? (Жовтий колір означає «Увага»).
На ваших столах лежать жовті конверти, і у вас є кілька хвилин на те, щоб
зробити паспорт твору.
• Чому повість має таку назву? (Зброя немає своєї волі, вона не несе відповідальності, у чиїх руках опиняється, і чи буде використана на добру чи на лиху справу. Зброя може захистити, а може вбити: так само і слово може зцілити і підтримати, а може зганьбити і знищити. І тільки людині вирішувати, як вчинити, а тоді відповідати за свої вчинки перед собою й світом).
• Чому повість має таку назву? (Зброя немає своєї волі, вона не несе відповідальності, у чиїх руках опиняється, і чи буде використана на добру чи на лиху справу. Зброя може захистити, а може вбити: так само і слово може зцілити і підтримати, а може зганьбити і знищити. І тільки людині вирішувати, як вчинити, а тоді відповідати за свої вчинки перед собою й світом).
• Твір має своєрідне обрамлення. Яке саме,
яке символічне навантаження несе? (Твір починається лапатим снігом, який
укриває місто, і закінчується так само снігопадом. На чистому сніговому полотні
кожен пише своє життя, й у тому усі ми рівні і вільні у виборі – герої книги і
люди з будь-якого часу. І я всім серцем вірю, що історії життя, які ми
напишемо, будуть гідні талановитої оповіді, яка колись допоможе жити іншим.)
1. Тема: зображення
становлення життя підлітків, протистояння підлості й порядності, виховання
відповідальності за себе та інших./ Розповідь про чотирьох розумних підлітків, зі своєю думкою, на чию долю
вже випадали випробування. Всі вони особистості, розвинені, по-своєму
талановиті, які шукають свій шлях у житті.
2.
Ідея: уславлення загальнолюдських цінностей,
засудження гордості, підлості; характер гартується в боротьбі з життєвими
труднощами справжньої особистості./пошук свого шляху в житті
3.
Жанр: психологічна повість
4.
Композиція
Експозиція: Пізнання ціни дружби.
Зав’язка: Знайомство з
головними героями повісті.
Розвиток дії: Навчання та захоплення Славка, Юлька, Стефка та Лілі.
Кульмінація: шкільний суд над Славком Беркутою, вирок – підтримка класу +байдужіть Юлька.
Розв’язка: Усе ніби так просто, так гарно. Як у казці. Судили — вибачили — помилилися…
Розвиток дії: Навчання та захоплення Славка, Юлька, Стефка та Лілі.
Кульмінація: шкільний суд над Славком Беркутою, вирок – підтримка класу +байдужіть Юлька.
Розв’язка: Усе ніби так просто, так гарно. Як у казці. Судили — вибачили — помилилися…
5. Сюжетні лінії: Юлько
– Славко Юлько – Лілі
6.
Місце, час дії: Львів, зима.
Які
стосунки були між дітьми та батьками в родинах?
Яка проблема була у Ващуків?( їхній син –виховний найкраще, але немає права на вільний розвиток) Беркути? ( виховання дитини, яка зможе боротися за себе) Вуса? (виховує вулиця, батьки не займаються ним)
Яка проблема була у Ващуків?( їхній син –виховний найкраще, але немає права на вільний розвиток) Беркути? ( виховання дитини, яка зможе боротися за себе) Вуса? (виховує вулиця, батьки не займаються ним)
1.
Виразне читання тексту «Суд»
— На
чиєму ви боці в суперечці Юлька й Славка? Чому?
— Хто з
класу виявився найрішучішим і найдієвішим, на ділі довів Славкові свою дружбу?
— Чому
Славко мовчав на «суді», не виправдовувався?
— Як
ви ставитеся до подібних шкільних «судів»?
— Чому
трапилася прикра помилка та як вона була виправлена?
— Хто
з дорослих підтримав Славка, а хто — ні? Чому?
ВИКОНАЙ ОДНЕ ЗАВДАННЯ:
·
підготувати рекламу до твору (буклет, проект)
·
написати поради батькам щодо виховання дітей
Немає коментарів:
Дописати коментар