Правила ведення суперечки

Мета: формування компетентного мовця, який усвідомлено прагне поглибити знання про правила ведення полеміки як виду комунікації.

Прочитайте і виконайте запропановані завдання:
«Не шануй піддакувача, шануй суперечника».
«Нехай буде гречка, аби не суперечка»!
«В супуречці перемагає не той, хто гарячкує, а той, хто думає»!
– Діти. Серед цих прислів’їв вам буде потрібно відшукати те, яке найбільш підходить для характеристики теми нашого уроку. Але відповідь на це запитання ви дасте мені в кінці нашого уроку.
– Чи є у вас якісь здогадки про те, на яку тему ми сьогодні будемо говорити?
Учень: « Я думаю, що ми говоритимемо про суперечку».
– На цьому уроці, дійсно, ви дізнаєтесь, що означає сперечатися за правилами. Ви, мабуть, здивуєтесь, адже вам не раз доводилось знаходитись в ситуації суперечки і ви не здогадувались, що існують певні етикетні правила поведінки за таких обставин.
Так само думали і діти, герої оповідання В. Драгунського «Дивовижний день»
Проаналізуйте:
Герої цього оповідання вирішили побудувати майданчик для космічного корабля, але під час цікавої і дружної роботи розпочинають зненацька суперечку про те, хто буде у їхній грі космонавтом. Всім, звичайно, хочеться зайняти цю почесну роль, і діти намагаються кожен захистити своє право.
Послухайте уривок оповідання В. Драгунського.
(Вчитель читає текст оповідання.)
– Як ви вважаєте, чи можна назвати те, що трапилося між друзями суперечкою?
Учень. «Ні. Діти не вміють сперечатися. Вони своїми діями тільки дійшли до того, що посварилися».
– А чому це трапилося? Давайте про це поговоримо.
Учень. « Мабуть тому, що хлопці тільки те й робили, що ображали один одного неприємними словами».
Уч. –« Кожен хотів, щоб тільки самому стати космонавтом. І тому намагалися переконати в цьому інших, як могли».
Уч. – «А образливі слова, які вони говорили один одному привели до сварки».
–        Так, діти, коли співрозмовники роздратовані, кричать, не контролюють себе, тоді найчастіше вони і не чують один одного.
–        Але найважливіша причина мовної поразки дітей в тому, що вони сперечалися через дрібниці.
–        Як ви вважаєте, а яким повинен бути космонавт? Чи зрозуміли діти про що вони сперечаються? Чи у кожного з них є ті людські якості, які повинен мати космонавт?
–        Учень. « Дійсно, хлопці сперечалися, але про це не задумалися».
–        Отже, я, думаю, ви зі мною погодитеся, що друзі не визначили про що вони розпочали суперечку. Тобто хлопці не зрозуміли предмета їхньої суперечки.
–        А щоб не бути схожими на них, давайте познайомимося із таємницями чесної суперечки (дискусії).
Ознайомтесь з правилами цивілізованої суперечки ( дискусії).
Відомий філософ Сократ – один із засновників Школи Риторичної Грамоти, ввів для своїх учнів спеціальні уроки, які назвав Уроками Еристики, тобто уроками справедливої, чесної суперечки. А проходили такі дискусії у формі діалогу.
Були виділені основні правила ведення такого діалогу-суперечки. (на дошці таблиця):
1) Не сперечайся через дрібниці, без причини.
2) Пам’ятай завжди про що сперечаєшся – предмет суперечки.
3) Май завжди під час суперечки приклади і докази.
4) Проводь суперечку достойно: будь спокійним, ввічливим, поважай чужу думку.
Виконайте:
Вправа 1.
Знайдіть серед тверджень такі, де є привід для суперечки.
У лісі ростуть гриби.
Телебачення та інтернет скоро повністю замінять книги та газети.
Взимку випадає сніг.
Дівчатка завжди краще навчаються за хлопчиків.
Комп’ютерні ігри сприяють покращенню навчання та інтелектуальному розвитку дітей.
Учениця: « Причин для суперечки не мають 1 і 3 твердження».
–        Поясніть, будь ласка, чому у них відсутній предмет суперечки. Зробіть це грамотно: обгрунтуйте свою думку, використовуючи словосполучення «я вважаю», «на мою думку», «мені здається», «на мій погляд», « я переконаний
Учень. «Я вважаю, що ці твердження всім і так відомі. Про це знають, навіть, малі діти».
Учениця. «Я переконана, що в цих реченнях висловлюються думки, які люди давно перевірили на власному досвіді. І тому про них не потрібно сперечатися».
Уявіть, що вам запропонували бути ведучими дитячої телепередачі, де ваші ровесники, запрошені в телестудію, обговорюють складні, суперечливі питання: про дружбу, навчання, чи захоплення. На наступний урок риторики придумайте свою тему для дискусії і запитання до неї.

Немає коментарів:

Дописати коментар

I)